Kolej podsudecka, 16 czerwca 2009

W Głuchołazach trwa trzydniowe Forum Polskich Euroregionów Granicznych. Gospodarzami są przedstawiciele Euroregionu Pradziad. Wśród gości widzieliśmy m. in. Danutę Hübner, posłów, szefów euroregionów, burmistrzów. Jednym z elementów forum była prezentacja i krótki wykład na temat planowanego połączenia kolejowego Racławic i Osoblahy.

O lepszą okazję do promocji projektu budowy kolejowego połączenia transgranicznego Racławice-Osoblaha było trudno. Do Głuchołaz zjechały jedne z najważniejszych osób odpowiedzialnych za kontakty z Unią Europejską czy pracę w Brukseli. Głównym gościem była Pani Danuta Hübner, a tematem była możliwość tworzenia tak zwanych Europejskich Ugrupowań Współpracy Transgranicznej mających osobowość prawną, zdolnych do wykonania zadań (projektów) ponadregionalnych, międzynarodowych. W zamierzeniach pomysłodawców przedłużenia wąskiego toru do Racławic jest właśnie utworzenie takiego ugrupowania skupiającego gminy i powiaty, przez które kolejka przebiegnie (Powiat Prudnicki, Powiat Głubczycki, Gmina Głogówek, Gmina Racławice, Osoblaha, Mesto Albrechtice, Krnov, Trzemesna itd.). Potężnemu ugrupowaniu łatwiej byłoby sprostać trudom realizacji projektu. Być może nawet w realizację tak dużego zadania zaangażują się władze Urzędu Marszałkowskiego.

Celem prezentacji i wykładu wygłoszonego przez Stanisława Stadnickiego z Racławic Śląskich było:

  • Prezentacja zarysu historycznego kolei na południu Opolszczyzny (Prudnik, Racławice, Głubczyce)
  • Prezentacja zarysu historycznego kolei po czeskiej stronie
  • Prezentacja już 130-letnich planów kolejowego połączenia Osoblaha-Racławice
  • Unikalność czeskiej wąskotorówki na przykładzie turystycznych przejazdów w stylu Retro ściągających na tereny pogranicza tysiące turystów z całej Europy
  • Unikalność węzła kolejowego w Racławicach w skali kraju (prezentacja zachowanych obiektów inżynierii kolejowej, możliwość stworzenia skansenu-muzeum kolejowego)
  • Obecne plany połączenia transgranicznego (kto ma się tego podjąć?, jak rozwiązać problemy techniczne?)
  • Potwierdzenie unikalności projektu (dowody na to, że projekt może być unikalny na skalę Europy, zjednoczy mieszkańców, wpłynie na rozwój okolicy)

Zobacz prezentację, która została wygłoszona:

Koleją z Osoblahy do Racławic Śląskich czyli jak stara kolejka zawiezie wszystkich do nowoczesnej Europy bez granic

Rozmiar: 9,78 MB. Prezentacja Power Point 2007

Uwaga, aby otworzyć prezentację potrzebny jest program MS Office 2007 z programem Power Point lub przeglądarka Power Point Viewer 2007 – pobierz ten program). Jeśli czytelnik korzysta z starszego systemu niż Windows Vista, to mogą wystąpić drobne problemy podczas wyświetlania prezentacji (nachodzenia elementów na siebie).

Po zakończonym wykładzie zaprezentowano krótki film prezentujący jak czeska strona odnowiła zabytkowy parowóz i rozpoczęła organizację turystycznych przewozów po swojej stronie granicy. Później Starosta Prudnicki, a zarazem Prezes Euroregionu Pradziad Radosław Roszkowski uzupełnił przedstawione w wykładzie informacje o to, jak ważne jest teraz stworzenie Europejskiej Organizacji Współpracy Transgranicznej skupiającej lokalne samorządy po stronie polskiej i czeskiej, która rozpocznie budowę i zajmie się pozyskaniem środków finansowych z Unii Europejskiej. Józef Skiba (Prezes Stowarzyszenia Rozwoju Dorzecza Osobłogi) pokreślił unikalność naszego projektu, przekazał informację o tym, iż już rozpoczęły się starania zmierzające do przejęcia przez samorządy dworców kolejowych, infrastruktury wraz z linią kolejową do Głubczyc.

Po południu goście udali się do Osoblahy, gdzie czekał na nich rozgrzany parowóz. Z bliska zobaczą oni, jak wielką atrakcją są przejażdżki po przygranicznej wąskotorówce.

Dla mieszkańców pogranicza trudno było o lepszą okazję, by wypromować swój pomysł. W dniu dzisiejszym przełamano pewnie kolejną, może najważniejszą barierę w przekonaniu samorządów, instytucji itp. do zaangażowania się w piękną ideę połączenia linią wąskotorową Polski i Czech. Sprawa budowy toru przez granice nabiera rozmachu. Być może już w niedalekiej przyszłości będzie to nie tylko wyróżnik Euroregionu Pradziad, ale nasz skarb, którym będziemy mogli pochwalić się przed całą Europą.

Stanisław Stadnicki

Źródło: Kolej podsudecka