NTO, 4 marca 2009
Kolejka, która do 1993 roku kursowała między Olesnem a Praszką nie będzie reaktywowana. Robotnicy rozbierają już torowisko.
Ciuchci Paulinka przez lata wrosła w krajobraz powiatu oleskiego. W odnalezionym w Gorzowie Śl. filmie z 1940 roku jest scena, w której autor filmu pokazuje panoramę Gorzowa.
Nagle na filmie widać wielki kłęb białego domu i przemykającą lokomotywę. To oczywiście Paulinka, która właśnie mknęła z Zawisny do Olesna.
Krystian Wawoczny, mieszkający w Niemczech miłośnik historii Olesna, znalazł kilka ciekawostek, dotyczących Paulinki:
- swoją potoczną nazwę Paulinka wzięła od huty „Paulina” w Więckowicach (dzisiaj będących częścią Gorzowa Śl.).
- pod koniec XIX wieku podczas prac budowlanych przy kolei koło dworca w Gorzowie Ś. znaleziono zakopany skarb: 8 złotych monet i 466 srebrnych. Monety pochodziły z XIV wieku.
- oleska kolejka była opłacalnym przedsięwzięciem. W samym 1906 roku Kleinbahn Landsberg-Rosenberg (Kolejka Gorzów Śląski- Olesno) miała nadwyżkę w wysokości 21.600 ówczesnych marek niemieckich.
- Paulinka na przełomie XIX i XX wieku przewoziła miesięcznie średnio ok. 7000 pasażerów, a do tego towar.
- przy budowie torowiska i budynków kolejowych pracowali też lokalni przedsiębiorcy: przy budowie mostów kolejowych Horny i Michallek z Gorzowa Śl. oraz Gromotka z Olesna, przy budowie budynku kolejowego w Oleśnie firma Pluschke & Barzantny z Olesna.
- w okresie 1896-1928 oleska kolejka kupiła 8 parowozów marki Orenstein & Koppel z Berlina.
- żwir granitowy na trasę Paulinki dostarczyła firma z Wrocławia.
O ciuchci Paulince przeczytasz więcej w czwartek (5 lutego) w tygodniku „NTO Olesno-Kluczbork”, bezpłatnym dodatku do papierowego wydania „Nowej Trybuny Opolskiej”:
– historia zbudowania kolejki
– gdzie są teraz zabytkowe parowozy.
Mirosław Dragon
Źródło: NTO
*
Zobacz też wcześniejszy artykuł z NTO (12 lutego 2009):
Robotnicy rozbierają tory po ciuchci Paulince
Rozpoczęło się rozbieranie torów po słynnej kolejce w powiecie oleskim. W tym miejscu ma powstać trasa rowerowa. Więcej…