NTO, 8 grudnia 2008
Pasażerów czekają podróże z placu budowy bo lada dzień ma ruszyć modernizacja dworca kolejowego. Roboty potrwają dwa lata. W tym czasie będą zmieniane godziny odjazdu pociągów.
Kolej co prawda zapewnia, że przesunięcia w kursowaniu pociągów będą najwyżej kilkuminutowe. Jednak pasażerowie już szykują się na najgorsze.
– Czyli co najmniej kilkunastominutowe opóźnienia. Kolejarze zawsze przecież obiecują, że nie będzie żadnych utrudnień a potem jest inaczej – komentuje Krzysztof Szary, brzeżanin, z którym rozmawialiśmy wczoraj na dworcu.
Kolejarze podkreślają, że o wszystkich zmianach w rozkładzie jazdy związanych z pracami na dworcu w Brzegu, podróżni będą na bieżąco informowani.
– Zarówno poprzez ogłoszenia wywieszane przy kasach jak i przez megafony obsługiwane przez dyżurnych ruchu – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oddziału regionalnego we Wrocławiu. – Z naszej strony nie zakładamy, że będą jakiekolwiek opóźnienia pociągów. Mamy już duże doświadczenie w przebudowie stacji kolejowych o podobnej wielkości jak ta w Brzegu. Dla przykładu w dolnośląskiej Oławie roboty poszły wyjątkowo sprawnie a pociągi kursowały praktycznie bez zakłóceń.
Roboty w Brzegu mają potrwać do końca 2010 roku. Będą kosztować blisko 154 mln. zł. Kolej chce nie tylko przebudować 2 perony stacji ale przede wszystkim wymienić stare szyny i rozjazdy. Na całej długości brzeskiego węzła kolejowego zostaną zmodernizowane nasypy kolejowe.
To pierwsza tak duża modernizacja stacji kolejowej w Brzegu. Linia powstała w połowie XIX wieku wraz z rozwojem pruskiej sieci kolejowej.
Ważne
Brzeski węzeł kolejowy jest ostatnim etapem modernizacji linii pociągowej E 30 pomiędzy Opolem a Wrocławiem. Przebudowie poddano już wszystkie przystanki oraz stacje. W powiecie brzeskim były to: Łosiów, Lewin Brzeski, Przecza oraz Lipki. Równocześnie przebudowano również przejazdy kolejowe znajdujące się na tej trasie.
Wymiana torów i instalacji elektrycznych ma poprawić bezpieczeństwo i szybkość jazdy pociągów. Za dwa lata składy z wagonami pomiędzy Opolem a Wrocławiem będą mogły jeździć nawet 160 kilometrów na godzinę.
Przebudowa stacji kolejowej w Brzegu pozwoli na przejazd w tym rejonie nawet z prędkością 120 kilometrów na godzinę.
Tomasz Dragan
Źródło: NTO