Urząd Marszałkowski Woj. Dolnośląskiego, 4 grudnia 2008

Od 14 grudnia obowiązywać zacznie nowy rozkład jazdy pociągów na regionalnych trasach kolejowych. Samorząd Województwa złożył u przewoźnika (czyli w PKP Przewozy Regionalne) zamówienie dotyczące utrzymania wszystkich dotychczasowych połączeń. Na wielu z nich zwiększona zostanie częstotliwość kursowania, m.in. na trasie Wrocław-Głogów, Wrocław-Kłodzko, Wrocław-Jelcz Laskowice, Wrocław-Wałbrzych, Legnica-Kamieniec Ząbkowicki, Legnica-Żary.

Również dzięki zabiegom samorządu województwa i współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczącej poprawy stanu infrastruktury kolejowej, nadal kursować będą pociągi do Kudowy Zdroju i Szklarskiej Poręby i to częściej niż dotychczas.

Wznowione zostaną od wielu lat niefunkcjonujące połączenia na trasach: Lubin-Rudna-Gwizdoniów-Głogów, Legnica-Złotoryja i Jelenia Góra-Zgorzelec.

Od 14 grudnia na trasy wjadą również szynobusy spółki Koleje Dolnośląskie (w całości należącej do samorządu województwa). Początkowo obsługiwać będą połączenia Legnica-Kamieniec  Ząbkowicki-Międzylesie, a po nowym roku Wałbrzych-Kłodzko, a potem kolejne np. z Wrocławia do Trzebnicy czy ze Szklarskiej Poręby do Harrachova.
Te zmiany możliwe są dzięki zwiększeniu przez samorząd województwa środków na finansowanie regionalnych przewozów pasażerskich.

Na 2009 rok na ten cel zabezpieczono w budżecie województwa 57 milionów złotych, czyli o 15 milionów więcej niż ustalili poprzednio radni sejmiku.

Ponadto samorząd województwa dolnośląskiego jest na etapie przejmowania udziałów w spółce PKP Przewozy Regionalne. Porozumienie zawierane w tej sprawie z rządem daje szanse na realizowanie regionalnych przewozów pasażerskich na poziomie odpowiadającym realnemu zapotrzebowaniu mieszkańców.

„Poprawa komunikacji pasażerskiej na dolnośląskich trasach to jeden z naszych priorytetów, dlatego uruchamiamy spółkę Koleje Dolnośląskie i razem z wszystkimi samorządami wojewódzkimi w Polsce współpracujemy w procesie przejęcia przewozów regionalnych”.– wyjaśnia Marszałek Marek Łapiński.

„Przed nami sporo pracy do wykonania. Chcemy, aby na trasy Kłodzko-Kudowa, Kłodzko-Stronie Śląskie oraz Jelenia Góra-Szklarska Poręba pociągi wróciły i jeździły z odpowiednią prędkością. Cieszy nas, że  PKP PLK zapowiada złożenie wniosków o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego na rewitalizację tych linii.

To  przełomowy  moment w funkcjonowaniu pasażerskich przewozów regionalnych,  ale i wyzwane przed którym nie zamierzamy się cofnąć” – dodaje członek zarządy Zbigniew Szczygieł.

Źródło: UMWD