Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu, 2 października 2008

1 października 2008 roku o godz. 12:00 Dolnośląska Służba Dróg i Kolei przekazała blisko 20 kilometrowy plac budowy konsorcjum firm Dolkom i Unitor-B z Wrocławia, które zajmie się modernizacją linii kolejowej Wrocław Zakrzów – Trzebnica. Będzie to pierwsza linia kolejowa obsługiwana przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego. Uroczyste rozpoczęcie inwestycji odbyło się na nieczynnym przejeździe kolejowym (skrzyżowanie ulic Okulickiego i Komorowskiego) na wrocławskim Zakrzowie.

W wydarzeniu udział wzięli Marszałek Marek Łapiński, Członek Zarządu Województwa Zbigniew Szczygieł, Dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei Leszek Loch oraz Dyrektor ds. Techniczno-Handlowych Dolkom sp. z o.o. Ryszard Staszek oraz zaproszeni goście m.in. Marek Długozima, Burmistrz Trzebnicy i Robert Adach, Starosta Powiatu Trzebnickiego.

Rewitalizowane połączenie stanie się odciążeniem drogi krajowej nr 15 i 5, która na odcinku Wrocław – Trzebnica stanowi jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc na sieci drogowej województwa. Ponadto połączenie zapewni sprawny i bezpieczny środek transportu pomiędzy Wrocławiem a Trzebnicą i zagwarantuje efektywne wykorzystanie istniejącej infrastruktury transportowej. Połączenie to wzmocni także transport publiczny w obszarze aglomeracji wrocławskiej, ułatwiając komunikację mieszkańcom Trzebnicy i stacji pośrednich z Wrocławiem.

Przebudowa jednego kilometra linii kolejowej będzie kosztowała 550 tys. zł brutto. Całkowity koszt modernizacji linii to ponad 11 mln zł. Docelowo linia ta będzie eksploatowana przy wykorzystaniu taboru zakupionego przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego (szynobusy). Zakładana prędkość konstrukcyjna linii wyniesie 60-70 km/h.

Linia kolejowa Wrocław Zakrzów – Trzebnica została przejęta w 2007 roku przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Poprzednim zarządcą linii były Polskie Koleje Państwowe PKP S.A. Linia jest nieczynna dla ruchu pasażerskiego od 1991 roku, a dla towarowego od roku 1999. Ostatni pociąg PKP pojawił się na tej linii w roku 2002 i był to tzw. pociąg okolicznościowy, którym jechali pielgrzymi do sanktuarium św. Jadwigi w Trzebnicy.

Źródło: DSDiK