Bo:

  1. Dwa razy została skrzywdzona bez konsekwencji:
    a) w 2000 roku przez pomyłkę i bałagan w liczeniu frekwencji przez PKP oraz usilną chęć likwidacji kilkudziesięciu linii lokalnych w całej Polsce – w tym czterech na Opolszczyźnie.
    b) drugi raz poprzez likwidację przewozów w grudniu 2006, bez dania szansy na wpuszczenie szynobusu na 4 pary pociągów, co miało nastąpić od lutego 2007 (dwa razy mniejsze dopłaty do przewozów – inaczej: 4 pary na szybszy szynobus byłyby znacznie tańsze niż 3 pary na lokomotywę i wagon)
  2. Potencjał przewozowy 3 miast i kilku wsi o całkowitej ilości mieszkańców ponad 100 tys. ludzi
  3. Alternatywny do samochodowego i autobusowego dojazd z Brzegu, Grodkowa do pracy i szkół w Nysie
  4. Alternatywny do samochodowego i autobusowego dojazd z Nysy, Grodkowa do pracy i szkół w Brzegu
  5. Dogodny i tani dojazd z Prudnika, Nysy, Grodkowa do Wrocławia dla studentów dziennych i weekendowych (lub na zakupy/wycieczki itp.) – oczywiście z dogodną i szybką przesiadką w Brzegu
  6. „Okno na świat”. W Brzegu, gdzie przebiega szybka międzynarodowa magistrala, mieszkańcy Prudnika, Nysy i Grodkowa mają możliwość przesiadania się do pociągów osobowych, pośpiesznych, TLK oraz Intercity jadących praktycznie w każdym kierunku Polski (np. pociągi bezpośrednie z Brzegu do: Katowic, Krakowa, Rzeszowa, Przemyśla, Zakopanego, Poznania, Zielonej Góry, Szczecina, Świnoujścia, Częstochowy, Warszawy itp.)
  7. Przełamanie szkodliwego monopolu PKS (dyktat wysokich cen, długi czas jazdy, konieczność wdychania spalin, brak toalety, choroba lokomocyjna u niektórych) na trasach Grodków – Brzeg, Grodków – Nysa, Nysa – Brzeg, a także na trasie Nysa – Wrocław lub Grodków – Wrocław (czas jazdy porównywalny, a przejazd tańszy i wygodniejszy)
  8. Zastosowanie się do unijnych wytycznych dotyczących równoważnego traktowania regionów w zakresie transportu szynowego oraz polityki ZRÓWNOWAŻONEGO transportu (a nie kultywowania monopolu atobusowego na tym ciągu).
  9. Relatywnie tanie bilety miesięczne i jednorazowe (np. uczniowskie, studenckie, relacyjne) – ok. 1/3 tańsze niż przy obecnych cenach PKS.
  10. Szybki i dogodny dojazd z Nysy i Grodkowa do podbrzeskiej strefy Skarbimierz, gdzie w perspektywie roku/dwóch znajdzie prace powyżej tysiąca ludzi (szynobus z Grodkowa do Brzegu jedzie 25 minut, PKS – od minimum 40 minut do aż 50 minut; z Nysy szynobus jedzie 1 godzinę, PKS – od 1 h 20 min do 1 h 40 min)
  11. Możliwość wzięcia do szynobusu dużego bagażu ręcznego, wózka dziecięcego (bez jego składania), roweru/ kilku rowerów, możliwość wejścia do szynobusu bez wysiadania z wózka inwalidzkiego; możliwość skorzystania z obszernej toalety z zastosowanym obiegiem zamkniętym (nic nie leci na tory).
  12. Wygoda, przestronność i bezpieczeństwo przejazdu (szynobusy mają monitoring za pomocą mini kamer – z zapisem na twardy dysk)
  13. Klimatyzacja w lecie (szynobusy ją mają) oraz dobre ogrzewanie w zimie


Robert Wyszyński