NTO, 27 listopada 2007

Do Euro 2012 przez Opolszczyznę będzie biegła supernowoczesna linia kolejowa. Pociągi mają kursować z prędkością 200 km/h.

Po remoncie torów z Opola do Katowic będzie można dojechać w 40 minut, a dziś potrzeba na to 90 minut – mówi Ryszard Gajny, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Opolu.

Opolscy kolejarze pokazali plany modernizacji linii z Opola do Kędzierzyna-Koźla (i dalej do Zabrza). To fragment szybkiej trasy kolejowej E-30, która do Euro 2012 ma połączyć zachodnią i wschodnią granicę państwa.

Szykują się wielkie remonty, niektóre dworce zostaną zburzone i wybudowane od nowa. Powstaną także nowe wiadukty. – To będzie jedna z najnowocześniejszych linii w kraju – zapewnia Gajny.

Nie do poznania zmieni się Dworzec Główny w Opolu. Jego perony zostaną wydłużone do 400 metrów. Po południowej stronie dworca (tam gdzie teraz jest peron pierwszy i drugi) powstaną dwa dwa kolejne perony.
Kolej zbuduje także dodatkowe przejście podziemne, które połączy hol dworca z dzisiejszym peronem piątym, będą też windy dla osób niepełnosprawnych.
Na trasie z Opola do Kędzierzyna żadna droga nie skrzyżuje się z torami. Planowana jest budowa 15 wiaduktów, m.in. w Opolu, Górażdżach, Gogolinie i Zdzieszowicach.
Kończy się też era semaforów informujących maszynistów o wolnej drodze. Wspomagać je będzie ostrzegawczy system radiowy – rodzaj autopilota.

– Przy 200 km/h maszynista mógłby nie zauważyć sygnalizacji semafora – tłumaczy Marek Golański, naczelnik wydziału automatyki i telekomunikacji w Zakładzie Linii Kolejowych w Opolu. – Informacje z urządzeń przy torach będą napływały do komputera pokładowego maszynowozu. W razie potrzeby sam komputer zwolni bieg pociągu.

Wzdłuż torów zostaną umieszczone urządzenia odstraszające dziką zwierzynę. Przed przejazdem pociągu mają emitować dźwięki przypominające odgłosy walczących zwierząt.

Modernizacja trasy kolejowej Opole-Zabrze. Linią z Opola do Kędzierzyna mają jeździć tylko pociągi pasażerskie. Dla towarowych zmodernizowana zostanie trasa z Opola do Strzelec Opolskich. Tam maksymalna prędkość wynosić ma 120 km/h.
– Mamy już wstępny projekt – dodaje Ryszard Gajny. – W przyszłym roku ogłaszamy przetarg. Jeśli szybko nie zaczniemy remontu, to do mistrzostw Europy możemy nie zdążyć.

Modernizacja linii z Opola przez Kędzierzyn do Zabrza ma kosztować setki milionów euro. – Jednak dokładnej sumy przed przetargiem podać nie możemy – zastrzega dyrektor Gajny.

Pod lupą

Dwa lata temu zmodernizowano już linię z Opola do Wrocławia. Pociągi miały jeździć z prędkością 160 km/h. Na razie jeżdżą o 40 km wolniej. Wstrzymuje je modernizacja dworca w Oławie. – W nowym rozkładzie ekspresy i InterCity osiągną na niektórych odcinkach 160 km/h – zapewnia Ryszard Gajny. – Będą musiały jednak hamować z powodu kwietniowego remontu dworca w Brzegu. Cała trasa (z Opola do granicy z Niemcami) ma być gotowa w 2008 r. Koszt modernizacji: ok. 3 mld zł.

Robert Lodziński

Źródło: Artykuł w NTO