NTO, 19 lipca 2007

Według nowego rozkładu jazdy na kilkunastu odcinkach lokalnych tras na Opolszczyźnie składy będą jeździły wolniej.

Kolejarze uspokajają jednak, że ograniczenia prędkości będą obowiązywały jedynie na krótkich odcinkach. Pociągi będą jeździły wolniej m.in. na części tras: Tarnów Opolski – Opole Groszowice, Racławice Śląskie – Nowy Świętów oraz Wołczyn – Domaszowice.

– Ograniczenia będą obowiązywać na odcinkach od kilkuset metrów do kilku kilometrów – mówi Tadeusz Siwek, zastępca dyrektora do spraw technicznych w Zakładzie Linii Kolejowych w Opolu. – To oznacza, że pociąg dotrze do kolejnej stacji najwyżej 15 minut później niż teraz. Poza tym zmiany te i tak pojawią się w nowym rozkładzie jazdy. Łatwiej się więc będzie do nich przyzwyczaić. Pasażerowie nie powinni się więc martwić, że podróż na tych trasach znacznie się wydłuży.

Powodem ograniczeń prędkości jest zły stan torów. Na Opolszczyźnie zmodernizowana została jedynie główna trasa prowadząca do Wrocławia. Linie lokalne od dawna nie były modernizowane.

– Dostajemy kilka razy mniej pieniędzy na infrastrukturę kolejową, czyli tory, wiadukty, rozjazdy, niż potrzebujemy – wyjaśnia Tadeusz Siwek. – To, co mamy, wystarcza jedynie na bieżące utrzymanie torów.

Informację o ograniczeniach prędkości na niektórych liniach, które mają wejść wraz z nowym rozkładem jazdy (zwykle zmieniany jest pod koniec roku) otrzymał już urząd marszałkowski.

– Taka decyzja kolei trochę nas dziwi – mówi Andrzej Kasiura, członek Zarządu Województwa Opolskiego, odpowiedzialny m.in. za kolej. – Jeśli pociągi będą jeździły wolniej, to staną się jeszcze mniej konkurencyjne w stosunku na przykład do autobusów. Część podróżnych może zrezygnować z usług kolei.

– Nie sądzę, że pasażerów wystraszy kilkuminutowe wydłużenie podróży – ripostuje Siwek. – Ważniejsze będzie to, czy pociąg przyjedzie do celu o czasie.

Jeśli torowiska nie zostaną w najbliższym czasie zmodernizowane, to należy się spodziewać, że kolej będzie wprowadzała następne ograniczenia prędkości.

Sabina Kubiciel

Źródło: Artykuł w NTO