Uwaga:

Jeśli szukasz informacji o rozkładzie jazdy i cenach w pociągach interREGIO – zajrzyj tutaj: Pociągi interREGIO – aktualizacja

Inforail, 26 maja 2009

„Nie tak dawno ruszyły pierwsze pociągi interREGIO, którymi spółka PKP PR chce ponownie wejść w segment przewozów dalekobieżnych. Z racji początkowego charakteru tej oferty warto w sposób praktyczny dokonać oceny tych połączeń.” – pisze Ryszard Piech na portalu Inforail.

Ciąg dalszy artykułu to ciekawa analiza rozkładu jazdy pociągów interREGIO (IR-y doskonale wypełniły lukę w godzinach o najwyższym zainteresowaniu wyjazdem z Wrocławia) i cen biletów (interREGIO kontra pospieszne). Autor wspomina również o frekwencji w jednym ze składów, opisuje wrażenia z podróży zmodernizowanym SPOT-owskim kibelkiem; zastanawia się także nad przyszłością tej kategorii pociągów:

„Nawet gdyby do tych połączeń miały dopłacać samorządy wojewódzkie gra jest warta świeczki, ponieważ pociągi te zapełniają lukę w ofercie przewozowej i działają na korzyść mieszkańców. Pociągi te pozwalają na połączenie regionów, które od lat są ze sobą powiązane. Osoby udające się na studia do Krakowa, czy Wrocławia na pewno docenią 10-20 złotych, jakie zostanie w kieszeni. Również osoby zmuszone do pracy i życia w dużym mieście docenią tańszy pociąg do domu. I w końcu pytanie retoryczne – ile osób wybierze pociąg IC na odległość 100-200 km? Pociągi interREGIO częściowo niwelują kolejną ułomną reformę PKP w postaci usamorządowienia i przeniesienia przewozów międzywojewódzkich do PKP IC. Do czasu ogłaszania otwartych przetargów na wykonywanie dalekobieżnych przewozów pasażerskich utrzymywanie balansujących ofertę PKP IC pociągów interREGIO ma uzasadnienie. Można wręcz powiedzieć, że pociągi te nie konkurują z PKP IC, a jedynie zaspokajają potrzeby transportowe, które z racji niedostosowania oferty do potrzeb nie są zaspokajane w takim stopniu, w jakim powinny. Natomiast z braku oferty pasażer szuka rozwiązań alternatywnych w postaci połączeń autobusowych i samochodu osobowego.”

Zapraszamy do lektury całego tekstu.

Opracowano na podstawie Inforail