Zaktualizowane o 21:14 o artykuł z NTO
UMWO, 16 grudnia 2008
Wczoraj przyjechał do Kędzierzyna-Koźla pierwszy z pięciu autobusów szynowych, jakie Samorząd Województwa Opolskiego zamówił w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 do obsługi przewozów pasażerskich w naszym regionie.
Już jutro, czyli 17 grudnia, nowy szynobus wyjedzie na trasę Opole – Nysa. Pierwszy kurs rozpocznie się o godzinie 5.48 w Opolu.
Pojazd jest większy od tych, które do tej pory jeździły po torach województwa opolskiego. Jest w nim 136 miejsc siedzących, a łącznie z miejscami stojącymi może on przewieźć ponad 200 osób. Posiada bardziej przestronne wnętrze, są w nim zainstalowane rampy wjazdowe dla osób niepełnosprawnych na wózkach oraz pasy bezpieczeństwa do zapięcia wózków inwalidzkich i rowerów. Szynobus jest klimatyzowany, a dodatkowo wyposażony jest w stopień, który na postoju pociągu wysuwa się i chowa automatycznie przed ruszeniem pojazdu.
Warto przypomnieć, że wszystkie pięć szynobusów, zamówionych przez Samorząd Województwa Opolskiego w ramach RPO będzie kosztować 42 029 000,00 zł. Kolejne pojawią się na naszych torach w 2009 i 2010 roku.
VR
Źródło: UMWO
*
NTO, 16 grudnia 2008
W środę na Opolszczyźnie zacznie kursować nowy szynobus za 8,5 miliona złotych
Nowoczesny szynobus będzie kursował między Opolem i Nysą. Już jutro (17 grudnia) o godz. 5.48 ruszy na trasę.
Pojazd jest dwa razy większy od tych, które do tej pory jeździły po torach naszego województwa
Urząd marszałkowski zamówił pięć nowych szynobusów w bydgoskich zakładach PESA. Jutro pierwszy z nich rozpocznie regularne kursowanie. O 5.48 wyjedzie z Opola do Nysy.
– Są to nowoczesne maszyny, które mają 136 miejsc siedzących – mówi Andrzej Kasiura, członek zarządu województwa.
Pojazd jest dwa razy większy od tych, które do tej pory jeździły po torach naszego województwa. Posiada bardziej przestronne wnętrze, są w nim zainstalowane rampy wjazdowe dla osób niepełnosprawnych oraz pasy bezpieczeństwa do zapięcia wózków inwalidzkich i rowerów. Szynobus jest klimatyzowany i dodatkowo wyposażony w stopień, który na postoju automatycznie wysuwa się ułatwiając pasażerom wysiadanie.
To pierwszy z pięciu autobusów szynowych, jakie nasz samorząd zamówił w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Cały zakup kosztował 42 miliony i 29 tysięcy złotych.
Kolejne dwie maszyny pojawią się za trzy miesiące. – Będą jeździły na liniach niezelektryfikowanych, czyli Nysa – Brzeg i Opole – Kluczbork – mówi Andrzej Kasiura.
Ostatnie dwa szynobusy mają pojawić się na Opolszczyźnie do końca marca 2010 roku. – Chcemy jednak negocjować z producentem, aby dostarczył nam je wcześniej – dodaje Kasiura.
Do wczoraj nasze województwo dysponowało czterema o połowę mniejszymi szynobusami. Jeżdżą one głównie między Opolem i Kluczborkiem oraz Nysą i Kędzierzynem.
Robert Lodziński
Źródło: NTO
Czadowa maszynka – i fajne malowanie ma! :-) A siedzenia chyba najciekawsze z dotychczasowych wszystkich szynobusów w Polsce. No i czerwone, czyli tak trzymać!
Tylko hasło „Opolskie – tutaj zostaję” przydałoby się połączyć z remontem linii Nysa – Opole, po której te maszyny będą śmigać… 40-50 km/h. Jechaliśmy tą linią w niedzielę. To najwolniejsza linia w województwie. Przy niej taka Brzeg – Nysa to szybka linia, a Opole – Kluczbork to high speed!
Wymaga naprawy – choćby odcinkowej.
szkoda ze na trasie nysa brzeg grotków nie bedzie taki jezdził bardzo fajny on
Ale… promocyjnie pojedzie po trasie Brzeg – Nysa po Nowym Roku!
Taka jest ponoć wola UMWO – szykować się świrusy! :-)))
Jest naprawdę ładny…Takie cacka mieć i nie korzystac z kolei?
Robert a czy UMWO nie ma zamiaru też odkupić od województwa śląskiego kolzłomów? Było coś w prasie na ten temat, że Śląskie chce je odsprzedać SA109-005 jako cały i drugi SA109-011 (?) ukończony w 70% przydałby się jako dawca części zamiennych. Wtedy UMWO miałoby 10 szynobusów, więc można by ułożyć rozkład na 7 pojazdów, 3 na rezerwę i ogłaszać przetarg.
Jesli odkupi to na pewno nie do jazdy a na czesci:)
KrzysiekKG
Na razie nie – za drogo chcieli za te złomy. Nasz opolski jeździ całkiem sprawnie (z małymi wyjątkami). Dziś widziałem go w Nysie. Dwa dni temu w Brzegu. Trzy dni temu również w Nysie. Jeżdżący. Punktualny.
I tak za rok będzie 9 pojazdów; „usamorządowienie” się rozleci (lub zacznie rozlatywać) i wtedy zobaczymy co będzie. A coś na pewno, bo inaczej w roku 2010 Pekap zażąda 60 mln w opolskim, a nie 40 mln – jak na rok 2009 (w 2008 było 26 mln – niezły progres, prawda?)
Wiadomo może kiedy planowane są te przejazdy promocyjne na trasie Brzeg-Nysa tych nowych nabytków.
Pozdrawiam
brzeg-nysa jeszcze niewiadomo kiedy moze pzyjechac ten nowy szynobus to byc moze 10 stycznia a moze 15 stycznia jakos tak beda kursy promocujne po całym woj. opolskim Pozdra
Jak będzie wiadomo, to damy oficjalne info z UM.
Cierpliwości.
Ja miałem możliwość zobaczenia na żywo jak to cudo się prezentuje :) Bardzo fajna sprawa, chciało by się takim jeździć do Wrocławia. Podesłałem Ani fotki.
Jechałem tym pojazdem i powiem tak: w sensie wyglądu wewnętrznego -na czele z profilowanymi zagłówkowymi fotelami – jest to najładniejszy SZT w Polsce.
Z zewnątrz zresztą prezentują się równie dobrze – kierowcy i pasażerowie aut patrzą na owo zjawisko na przejazdach drogowych jak na UFO! To już jest poziom zachodnioeuropejski, a porównać mogłem na żywo np. z „Talentem” na trasie Kostrzyn – Berlin czy regionalnym piętrusem Berlin – Rathenow. Zastanawiam się nad tym, czy w przyszłości – w ramach napraw głównych SA 103 i SA 109 – dałoby się wyposażyć te jednoczłony w takie właśnie fotele. Odpowiedzi na razie nie znam.
Tu się jeszcze raz należą się brawa dla Zarządu UMWO oraz ludzi z departamentu infrastruktury UMWO za podjęcie decyzji o zakupie pięciu SA 134 z programu RPO (częściowo unijnego), podczas kiedy inne województwa się ociągały z racji niejasnych/nieokreślonych do końca zasad dofinansowania.
Tylko że te pojazdy – kiedy będzie ich już 5 (za około rok) – powinny jeździć nie tylko na linii Opole – Nysa, ale także na Kluczbork – Opole (np. pociąg ranny do Opola) i jakaś para lub dwie na Nysa – Kędzierzyn (szczególnie piątkowe i niedzielne tzw. pociągi studenckie, gdzie potrafi jechać ok. 150 ludzi lub więcej).