Doczekaliśmy się! Wreszcie zobaczymy najszybszy obecnie pojazd szynowy w Polsce – osławionego Husarza – na „naszej” linii E 30.
Wprawdzie w nocy z niedzieli na poniedziałek, ale to zawsze coś. Pretekstem jego przejazdu na odcinku Kraków-Katowice-Opole-Kędzierzyn Koźle-Brzeg-Wrocław-Zielona Góra-Rzepin jest podczepienie do długiego i ciężkiego składu Orient Express (podobno aż 17 wagonów o masie ok. 1000 ton!), z czym zwykła EU06/07 przy osiągnięciu V = 120 km/h na E 30 może sobie zwyczajnie nie poradzić.
Poniżej – za Rynkiem Kolejowym – prezentujemy szczegółowy rozkład jazdy składu Orient Express prowadzonego przez Husarza w dniu 17 lipca:
- Kraków – o. 19.14
- Trzebinia – 20.07
- Jaworzno Szczakowa – 20.27
- Gliwice – 21.40
- Kędzierzyn Koźle – 22.14
- Opole Gł – 23.03
- Wrocław Gł – p. 23.57, o. 00.57
- Brzeg Dolny – 1.36
- Głogów – 2.55
- Nowa Sól – 3.52
- Zielona Góra – 4.29
- Rzepin – p. 5.52 o. 6.25
Warto wspomnieć, że Kraków to jeden z przystanków na trasie przejazdu Orient Expressu. Podróżni, jadący z Wenecji do Londynu (cała podróż trwa 8 dni), spędzą w tym mieście dwie noce. W niedzielę luksusowy pociąg odjedzie w kierunku Drezna, a w samym Dreźnie pojawi się dzień później, około godziny 11:40. Do Londynu przyjedzie w czwartek, około godziny 9.
- Szczegółowy plan podróży (Wenecja-Kraków-Drezno-Londyn)
- Dni i trasy kursowania pociągów Orient Express
A poniżej kilka informacji o Husarzu, dla przypomnienia (za Wikipedią):
„Elektrowóz nazwany przez Siemensa Taurusem, został zakupiony przez PKP Intercity i pokazany w polskich barwach w Warszawie dnia 10 grudnia 2008.
Seria w Polsce nazwana została Husarz. Była poddawana testom homologacyjnym przez Instytut Kolejnictwa. 6 października 2009 uzyskała świadectwo homologacyjne. Jesienią pojawiła się druga lokomotywa tej serii. W styczniu 2010 dostarczono 2 kolejne lokomotywy tej serii. Obecnie w Polsce jeździ 10 takich lokomotyw.
Lokomotywy serii EU44 należące do PKP InterCity kursują z planowymi pociągami w rozkładzie jazdy 2009/2010 i 2010/2011. Większość jednostek jest obecnie skierowana do obsługi połączeń na zachodniej magistrali E 20 – ciagnąc pociągi EuroCity „Berlin-Warszawa-Express” (Warszawa-Berlin-Warszawa) oraz EuroNight „JanKiepura” (Warszawa-Amsterdam/Monachium/Frankfurt-Warszawa).
Elektrowozy „Husarz” obsługują również niektóre połączenia kierowane przez Centralną Magistralę Kolejową. Przede wszystkim można je spotkać na odcinku CMK z pociągami w różnych kategoriach: EuroCity – „Sobieski”, „Polonia”. Express InterCity – „Ondraszek”, „Krakus”, „Kaszub”, „Małopolska”, oraz Ex „Szkuner”.
Lokomotywa jeździła w ramach testów w nocy z 26/27 maja 2009 oraz 27/28 maja 2009 w godzinach od 23 do 4 rano na odcinku pomiędzy Psarami a Górą Włodowską na Centralnej Magistrali Kolejowej koło Włoszczowy, gdzie osiągnęła prędkość 235 km/h, co stanowi oficjalny rekord prędkości lokomotywy w Polsce. Poprzedni, nieoficjalny rekord należący do lokomotywy EU11 wynosił 222 km/h.”
RW/ao
Tu można zobaczyć jak przeleciał przez Oławę:
http://www.youtube.com/watch?v=LXevwX1ky8U
Fajny filmek, choć troszkę drżący (może z emocji :-)
Przez Brzeg tez przeleciał pełnym 120 km/h jak nocny szatan – wiatru narobił za kilku, jak na husarię przystało (wagony mają nierówny profil i chyba stąd ten efekt). Filmek zrobiłem, ale ze swej kamery nie mam możliwości zgrania do kompa, tak czy inaczej czaderski debiut Husarza na E 30! Wrażenie było kosmiczne!
Prosimy zacną husarię o częste najazdy i ataki na E 30.
To drżenie to jedną ręką machałem do mechanika a drugą trzymałem kamerkę i dlatego tak trochę drżało no i emocje były!
Jak się filmuje „z ręki” to się do mechanika nie macha – bo potem ujęcie może być zwichniete :-)
Pociąg nie jedzie do Paryża, tylko dalej – do Londynu:
http://ok-kolej.pl/galeria/details.php?image_id=2638&mode=search
Masz rację, dzięki. Trzymałam się rozkładu z innej strony, a tam wprost piszą, że kończy się w Paryżu.
http://www.luxury-trains.co.uk/orient_express/venice-krakow-paris-journey-2011.htm
Natomiast dziś znalazłam również to:
http://www.orient-express.com/web/vsoe/journeys/4_146614.jsp