Husarz TT

Lokomotywa „Husarz” w skali TT (fot. Robert Wyszyński)

Doczekaliśmy się! Wreszcie zobaczymy najszybszy obecnie pojazd szynowy w Polsce – osławionego Husarza – na „naszej” linii E 30.

Wprawdzie w nocy z niedzieli na poniedziałek, ale to zawsze coś. Pretekstem jego przejazdu na odcinku Kraków-Katowice-Opole-Kędzierzyn Koźle-Brzeg-Wrocław-Zielona Góra-Rzepin jest podczepienie do długiego i ciężkiego składu Orient Express (podobno aż 17 wagonów o masie ok. 1000 ton!), z czym zwykła EU06/07 przy osiągnięciu V = 120 km/h na E 30 może sobie zwyczajnie nie poradzić.

Poniżej – za Rynkiem Kolejowym – prezentujemy szczegółowy rozkład jazdy składu Orient Express prowadzonego przez Husarza w dniu 17 lipca:

  • Kraków – o. 19.14
  • Trzebinia – 20.07
  • Jaworzno Szczakowa – 20.27
  • Gliwice – 21.40
  • Kędzierzyn Koźle – 22.14
  • Opole Gł – 23.03
  • Wrocław Gł – p. 23.57, o. 00.57
  • Brzeg Dolny – 1.36
  • Głogów – 2.55
  • Nowa Sól – 3.52
  • Zielona Góra – 4.29
  • Rzepin – p. 5.52 o. 6.25

Warto wspomnieć, że Kraków to jeden z przystanków na trasie przejazdu Orient Expressu. Podróżni, jadący z Wenecji do Londynu (cała podróż trwa 8 dni), spędzą w tym mieście dwie noce. W niedzielę luksusowy pociąg odjedzie w kierunku Drezna, a w samym Dreźnie pojawi się dzień później, około godziny 11:40. Do Londynu przyjedzie w czwartek, około godziny 9.

A poniżej kilka informacji o Husarzu, dla przypomnienia (za Wikipedią):

„Elektrowóz nazwany przez Siemensa Taurusem, został zakupiony przez PKP Intercity i pokazany w polskich barwach w Warszawie dnia 10 grudnia 2008.

Seria w Polsce nazwana została Husarz. Była poddawana testom homologacyjnym przez Instytut Kolejnictwa. 6 października 2009 uzyskała świadectwo homologacyjne. Jesienią pojawiła się druga lokomotywa tej serii. W styczniu 2010 dostarczono 2 kolejne lokomotywy tej serii. Obecnie w Polsce jeździ 10 takich lokomotyw.

Lokomotywy serii EU44 należące do PKP InterCity kursują z planowymi pociągami w rozkładzie jazdy 2009/2010 i 2010/2011. Większość jednostek jest obecnie skierowana do obsługi połączeń na zachodniej magistrali E 20 – ciagnąc pociągi EuroCity „Berlin-Warszawa-Express” (Warszawa-Berlin-Warszawa) oraz EuroNight „JanKiepura” (Warszawa-Amsterdam/Monachium/Frankfurt-Warszawa).

Elektrowozy „Husarz” obsługują również niektóre połączenia kierowane przez Centralną Magistralę Kolejową. Przede wszystkim można je spotkać na odcinku CMK z pociągami w różnych kategoriach: EuroCity – „Sobieski”, „Polonia”. Express InterCity – „Ondraszek”, „Krakus”, „Kaszub”, „Małopolska”, oraz Ex „Szkuner”.

Lokomotywa jeździła w ramach testów w nocy z 26/27 maja 2009 oraz 27/28 maja 2009 w godzinach od 23 do 4 rano na odcinku pomiędzy Psarami a Górą Włodowską na Centralnej Magistrali Kolejowej koło Włoszczowy, gdzie osiągnęła prędkość 235 km/h, co stanowi oficjalny rekord prędkości lokomotywy w Polsce. Poprzedni, nieoficjalny rekord należący do lokomotywy EU11 wynosił 222 km/h.”

RW/ao